Rondleiding: klassieke talen

Wij zijn aangekomen in het lokaal van de klassieke talen (voor leerlingen die kiezen voor het gymnasium).
Vaak wordt ons vraag gesteld: “Waarom doe je eigenlijk gymnasium? Je hebt toch helemaal niks aan Grieks en Latijn?”. Latijn en Oud-Grieks worden niet meer gesproken, de tijd dat je de talen nog nodig had voor een studie geneeskunde of rechten ligt ook al lang achter ons, en het levert je zo een paar lesuren per week extra op (om over het extra huiswerk nog maar niet te spreken). Waarom zou je dan tóch voor deze talen kiezen? We hebben (in samenwerking met enkele leerlingen) enkele redenen voor je op een rij gezet:

1. Het staat stoer
Eerlijk is eerlijk: ik heb niet voor het gymnasium gekozen omdat het een verrijking zou zijn van mijn algemene ontwikkeling of omdat ik zo geïnteresseerd was in de talen en culturen van de Oudheid. Ik was trots op het feit dat mijn leraren mij een gymnasiumadvies gaven en gymnasium voelde toch nog een klein stukje beter dan atheneum. Écht goede redenen bedenken voor deze keuze deed ik later pas (toen mijn broertje moeilijke vragen ging stellen, bijvoorbeeld).
Het is niet verstandig om je door dit gevoel te laten leiden. Een gymnasiumdiploma is evenveel waard als een atheneumdiploma. Als je niets hebt met talen, dan zijn die extra uren per week wel een heel grote opoffering, alleen maar om “het beste van het beste” te doen.

2. Het helpt je bij andere vakken (en niet alleen de talen!)
De zinnen bij Grieks en Latijn zijn een soort puzzels: je moet heel goed kijken naar de uitgangen van de woorden om te zien wat voor functie deze in de zin hebben. Dit helpt je met de grammatica in andere vakken, bijvoorbeeld bij Duits, waar ook naamvallen voorkomen. Maar ook de d’s en t’s in het Nederlands zijn ineens een stuk logischer.
Ook die nieuwe woorden die je leert bij Latijn kunnen je bij andere vakken helpen. In het Frans en Spaans (talen die afstammen van het Latijn) komen veel woorden voor die lijken op de Latijnse woorden. Maar ook in het Nederlands kom je dit soort woorden tegen. Zie je bijvoorbeeld de overeenkomst tussen het Latijnse woord “caesar” – dat je uitspreekt als “kajsar” en de het Nederlandse “keizer”? En het Russische “tsaar”?
Wist je trouwens dat de klassieke talen je ook kunnen helpen bij een vak als wiskunde? Je moet vaak logisch nadenken om een Griekse of Latijnse zin op de juiste manier te vertalen, en dat is precies wat je bij wiskunde ook moet doen.

3. Het verbreedt je algemene ontwikkeling
Waarom heet een bepaald type computervirus een Trojan Horse?
Wat wordt er afgebeeld op een bepaald betaalmiddel?
Waar komt de driekoppige hond vandaan in de Harry-Potterboeken?
Hoe komen steden als Nijmegen en Maastricht aan hun naam?
Waar komen de woorden pyrrusoverwinning en sisyfusarbeid vandaan?
Waar komen de westerse democratieën vandaan en hoe verschillen ze van de Oud-Griekse?
En waar is de bouwstijl van het Witte Huis op gebaseerd?
Moet ik nog verder gaan?

4. Je kunt het kiezen in plaats van andere vakken
In de onderbouw van de middelbare school betekenen de klassieke talen vooral extra lesuren – hoewel je op sommige scholen minder uren beeldende vorming of muziek hebt, of wat minder Nederlands.
In de bovenbouw moet iedere vwo-leerling – ook op het atheneum – extra vakken kiezen. Grieks en Latijn kunnen die extra vakken zijn. Het is zelfs toegestaan om Grieks of Latijn te volgen in plaats van een – voor atheneumleerlingen verplichte – moderne vreemde taal. Als je slecht bent in Frans en Duits, is dat dus mooi meegenomen.

5. Leuke extracurriculaire activiteiten
Die Romereis of de uitwisseling naar Griekenland – bovenop de activiteiten die aan alle vwo-klassen worden aangeboden – wil je niet missen, toch?

6. Het hoogst haalbare
Oké, in theorie is een gymnasiumdiploma gelijkwaardig aan een atheneumdiploma en heb je het niet nodig om tot bepaalde studies toegelaten te worden. Veel mensen beschouwen het gymnasium echter wel als een tandje hoger dan het atheneum. En dat kan je later nog wel eens van pas komen bij sollicitatiegesprekken voor een baan of een stage.

7. Slimme klasgenoten – maar niet per se nerds!
Op het gymnasium kom je niet zomaar. Veel middelbare scholen laten je alleen maar toe met een hoge citoscore. Bovendien moet jouw leerkracht er vertrouwen in hebben dat je de twee extra talen aankunt. Dit geldt niet alleen voor jou, maar ook voor je klasgenoten. Die hebben bovendien dezelfde overweging gemaakt als jij nu, en hebben (hopelijk) ook bewust voor het gymnasium gekozen.
Dit betekent niet dat je met alleen maar saaie studiebollen in de klas terechtkomt, die alleen maar bezig zijn met leren. Jij bent toch ook niet saai? Jouw klasgenoten houden zich waarschijnlijk ook bezig met sport, games of shoppen, maar hebben óók interesse in oude culturen en kunnen op een hoog niveau over allerlei dingen meepraten. Het beste van beide werelden, toch? Niet wat je leert, maar met wie je leert.

8. Ontdek je grenzen
Als je aan het nadenken bent over het gymnasium, is de kans groot dat je tot nu toe redelijk gemakkelijk door je schoolcarrière gefietst bent. Het is nog nooit écht moeilijk geweest.
Dat heeft natuurlijk allerlei voordelen. Je hebt waarschijnlijk heel veel tijd over voor andere dingen. Maar het is ook goed om te leren hoe het is om ergens echt je best voor te doen. Om aan te lopen tegen de grenzen van je kunnen. En om erachter te komen hoeveel voldoening het geeft als je een moeilijke opdracht tóch goed afrondt.

9. Het is gewoon leuk
Leer je in je vrije tijd al een vreemde taal? Heb je inmiddels al wat boeken over Griekse mythologie achter de kiezen? Met andere woorden: vind je de klassieke culturen zo interessant dat je er uit jezelf al mee bezig was? Dan is de keuze voor jou niet moeilijk!

We wensen je veel succes met je keuze!

Terug naar de virtuele rondleiding

Sitemap

Bezoekadres
Kinskystraat 15
6171 LX Stein
Tel. (046) 4332820
K.v.K-nummer Stichting LVO, Sittard: 14077279

Postadres
Postbus 6
6170 AA Stein
Antwoordnummer 3000
6170 XV Stein

E-mail: info@groenewald.nl